Ga naar de inhoud

INWONERS LINTER VOELEN ZICH NIET WELKOM MET DE AUTO IN TIENEN: SCHRIL CONTRAST MET SINT-TRUIDEN

LINTER / TIENEN / REGIO – Raadslid Ronny Puyneers stuurde een brief naar de Tiense burgemeester Katrien Partyka dat de inwoners van Linter zich niet welkom voelen met de auto in Tienen. Bij uitbreiding geldt dit ook voor andere gemeenten, waaronder Hoegaarden.


“Als raadslid van de gemeente Linter wil ik graag enkele kwesties aankaarten die onze gemeenschap diep raken. Het lijkt erop dat we ons niet welkom voelen in Tienen met onze auto’s. Ik wil u graag uitleggen waarom het voor ons van essentieel belang is om met de auto naar Tienen te kunnen komen.”

Bloembakken in plaats van parkeerplaatsen

“Veel inwoners van Linter zijn afhankelijk van de auto om Tienen te bereiken. Dit komt door de beperkte toegankelijkheid van het openbaar vervoer: Voor sommige inwoners is het bereiken van een bushalte een behoorlijke afstand. Het ontbreken van parkeerfaciliteiten voor fietsen of auto’s bij deze haltes en het verdwijnen van haltes versterkt de neiging om de hele afstand met de auto af te leggen.”


“Het wisselvallige Belgische weer maakt het idee om vaker de fiets te gebruiken lastig. De afgelopen maanden hebben we meer regen dan zon gehad, wat het fietsgebruik niet bevordert. Daarnaast is het parkeren in Tienen een groeiende zorg. Het vervangen van parkeerplaatsen door bloembakken in de Academiestraat bemoeilijkt het laden en lossen van pakjes. Ook is de parkeerruimte bij scholen zoals De Waaiberg en PISO ingeperkt door bloembakken, wat het veilig brengen van kinderen bemoeilijkt. Bovendien is de parkeergelegenheid op de Grote Markt vaak vol, waardoor bezoekers uitwijken naar minder centrale locaties.”


“Het gevoel heerst dat er een onwelkome houding tegenover auto’s in Tienen bestaat, wat in schril contrast staat met steden zoals Sint-Truiden, waar de markt ruime parkeergelegenheid biedt. Hoewel verkeersregulatie en veiligheid belangrijk zijn, lijken de huidige maatregelen onevenredig nadelig voor inwoners van Linter. Deze beperkingen ontmoedigen ons niet alleen, maar belemmeren ook ons vermogen om actief deel te nemen aan het gemeenschapsleven in Tienen. Laat ons welkom zijn in Tienen met onze auto’s”, besluit Puyneers. – HCH