Ga naar de inhoud
cropped-DGVHoegaarden-logo-1181x1181-1.png

Degazetvanhoegaarden.be
De Gazet van Hoegaarden, Outgaarden en Meldert Regio Tienen

Met medewerking van

DUIZENDEN BEZOEKERS VOOR DAG VAN DE LANDBOUW IN SUIKERFABRIEK

TIENEN – Het was aanschuiven om de Tiense Suikerfabriek binnen te komen, aan het bietenplein, daar waar enkele weken geleden de mensen nog aanschoven voor Suikerrock. Op 26 september start de suikerbietencampagne en zullen er elke dag tienduizenden tonnen bieten omgezet worden tot suiker. Om te zien hoe dit proces verloopt was de Dag van de Landbouw een ideale gelegenheid. Wel een 5000-tal  mensen gingen erop in.

Rondleiding in de fabriek

Bezoekers volgden de weg die de suikerbieten in de fabriek afleggen. De rondleiding startte op het Bietenplein, waar ook tractoren en landbouwmachines tentoongesteld werden. Vervolgens wandelden de bezoekers door de fabriek. Informatieve panelen boden uitleg over de verschillende stappen van het suikerproductieproces.

Na de rondleiding konden de geïnteresseerden genieten van de eet- en drankstandjes. Voor de jongere bezoekers werden ook tal van activiteiten voorzien, zoals springkastelen of optredens van circusartiesten en straatmuzikanten.

Deze rondleiding bood een unieke gelegenheid om inzicht te krijgen in het suikerproductieproces, dat zowel fascinerend als zeer duurzaam is, volgens Jan Ingels, Directeur van de suikerfabrieken. “Bijzonder is dat er geen enkel aspect verloren gaat in dit proces: bietenpulp en staartjes worden omgezet tot veevoeder en biogas, terwijl de schuimaarde wordt gebruikt als kalkbemesting voor landbouwgrond. Bovendien wordt maar liefst 95% van het benodigde water voor het productieproces gewonnen uit de bieten zelf.”

ZONDER LANDBOUWERS GEEN BIETENCAMPAGNE

Daarnaast investeert Tiense Suiker ook in de fabrieken om het proces nog duurzamer te maken. Jan Ingels benadrukt: “We zijn trots op onze voortdurende inspanningen en innovaties, waaronder de nieuwe extractietoren, die naar schatting jaarlijks 5000 ton CO2-uitstoot zal verminderen.”

De suikerfabriek werkt nauw samen met landbouwers uit de regio. ”Zonder hen, is er uiteraard geen bietencampagne mogelijk”, verklaart Erwin Boonen, Directeur Grondstoffen.” De bietenvelden bevinden zich doorgaans binnen een straal van gemiddeld 50 km rondom de fabriek.

Aanschuiven aan de inkom

“Veel consumenten staan niet altijd stil bij de oorsprong van suiker. Door deel te nemen aan de Dag van de Landbouw en bezoekers te verwelkomen, leggen we direct de link met de herkomst van onze bieten, onze sterke lokale verankering, en het onschatbare werk van de landbouwers.” – HCH