Meteen naar de inhoud

UIT DE OUDE DOOS : HOEGAARDS BIER WORDT NOG NAUWELIJKS GEPROMOOT: ALS ZELFS BRANDMANAGERS HUN EIGEN BIER NIET LUSTEN

HOEGAARDEN – Twee jaar geleden, in een interview bij Thema-Magazine vertelde Miel Mattheus (82j) hoe na de periode van Pierre Celis, en nadat hij PR was, de promotie voor het Hoegaards bier in Vlaanderen volledig wegviel. Inderdaad, we maakten het zelf mee 20 jaar geleden,  in 2003, toen twee nieuwe brandmanagers van het Hoegaards bier voor een foto in het Laatste Nieuws even hun lippen aan een pint Hoegaards brachten, maar er niet van dronken, omdat ze het niet lustten. Hoe kan je zo promotie voeren?

Uit Het Laatste Nieuws : poseren voor de foto lukte, drinken niet

Miel Mattheus begon voor Pierre Celis te werken in 1986. In 1987 werden de eerste Hoegaardse bierviltjes uitgebracht, werden tentoonstellingen georganiseerd in het Kouterhof, werd een kartoenale georganiseerd. In 1988 werd promotie gevoerd in après-ski gelegenheden in Oostenrijk, in 1990 was er de eerste Hoegaardse luchtballon en in 1992 volgde de tweede. In 1990 vertrok Pierre Celis uit de brouwerij.

Tot 1999 zou Miel Mattheus zijn rol als PR blijven vervullen. In 1992 was er de eerste bierviltjeswedstrijd en was Miel biervir geworden bij de Edele Orde vanden Moutstock, de biergilde. Zo werd in 1994 prins Philip tot borgher van Hoegaarden geslagen. Maar ook Helmut Lotti, De Kreuners, Bobbejaan Schoepen, Jos Ghyssen…

Er werd deelgenomen aan grote bierfestivals in Antwerpen, Oostende en Tienen, er werd promotie gevoerd voor de Holle Wegenjogging, waarbij elke deelnemer een blikje Hoegaarden kreeg en er werd 12 Hoegaardse cafés geopend: in Tilburg, Breda en ’s Hertogenbosch in Nederland, in Leuven, Antwerpen, Brugge, Charleroi, Luik, Doornik en Gent in België, en tenslotte ook in Nicosia- Cyprus.

Hoegaarden organiseerde de degustatie van de eerste maatjes in Oostende, Tienen en Hoegaarden, en was present bij de verzustering van Hoegaarden met het Oostenrijkse Altmünster. Er was een promotiecampagne aan de Belgische kust: met 8 promotieteams gedurende een maand langs alle horecazaken van de 56 kilometer lange kust. Heel de kust hing vol met Hoegaarden reclame. Er waren  radio- en televisieuitzendingen, o.a. iedere vrijdag ‘Hitriders’ vanuit het Martenshuis in Hasselt op Radio 2 Limburg. In elke mess van de officieren in het leger werd Hoegaarden geschonken. In de universiteiten werden de facbars aangedaan en de Gambrinus-ruilbeurzen van bierattributen kwamen naar Hoegaarden.

Het waren hoogdagen voor alle verenigingen uit de regio die steun of promotiemateriaal kregen van de brouwerij. De Ronde van Hoegaarden trok duizenden fietstoeristen aan. Maar dit viel allemaal weg na 1999. Er wordt nu nog nauwelijks promotie gevoerd. En steun aan de verenigingen ….?

Het overbrengen van de brouwerij Hoegaarden naar Jupille mislukte wel in 2005, maar veel promotie wordt er niet meer gevoerd. In Hoegaarden is er wel nog Hoegaarden van ’t vat te krijgen, maar elders is dat een zeldzaamheid. En ondertussen is ook het Kouterhof een stille dood gestorven. – HCH