Ga naar de inhoud

SUIKERBIETENCAMPAGNE IS VOORBIJ: HET WAS UITDAGEND

TIENEN / REGIO – Tiense Suikerraffinaderij, de grootste suikerproducent van België, reflecteert op het verloop van de op 31 januari beëindigde bietencampagne voor het seizoen 2023/24. Een campagne van 128 dagen die gekenmerkt werd door diverse weersomstandigheden en onverwachte uitdagingen, maar waarin veerkracht en toewijding centraal stonden. De Tiense Suikerraffinaderij is uiteindelijk tevreden over het resultaat, met een lager suikerhalte, maar een hogere bietenopbrengst per hectare.

Tijdens de bietencampagne

De bietencampagne startte met ongebruikelijk milde temperaturen en aanhoudende regen. De maanden maart en april brachten koel en nat weer naar bijna alle regio’s, wat leidde tot een vertraagd begin van het bieten zaaien tot midden april. Ondanks aanhoudende regen die het zaaien onderbrak, werd het proces uiteindelijk voltooid tegen midden mei, ongeveer drie tot vijf weken later dan het voorgaande jaar.

Erwin Boonen, Directeur Grondstoffen, blikt terug: “De zomermaanden waren natter dan gewoonlijk en september en oktober brachten uitzonderlijk warm weer, gunstig voor de wortelgroei maar niet voor de suikervorming. Tegen eind oktober veranderden de omstandigheden drastisch naar koud en zwaar regenachtig weer, gevolgd door een kortstondige winter begin december en opnieuw in januari met een sneeuwbedekking tot 20 cm en vorst tot -10 °C. Deze variabele weersomstandigheden maakten de oogst en het transport van de bieten uiterst uitdagend.”

Hoewel de overvloedige regen heeft bijgedragen aan een goede bietenopbrengst, heeft het gebrek aan zonnige en drogere periodes de suikerconcentratie op een lager niveau gehouden. De impact van de koude periodes en de plotse intense winter maakte het tevens moeilijk om de kwaliteit van de bieten optimaal te behouden.

VEERKRACHT

De bietencampagne was ongetwijfeld een test van veerkracht. De boeren en agronomen werden geconfronteerd met intense uitdagingen, waaronder wateroverlast, bevroren grond en zware sneeuwval. Deze weersomstandigheden hadden niet alleen een impact op de bietenkwaliteit, maar stelde De Tiense Suikerraffinaderij ook voor enkele productie-uitdagingen.

In Tienen was het de eerste bietencampagne met de nieuwe innovatieve diffusietoren. De nieuwe diffusietoren kende een vlotte start, maar tijdens de campagne waren enkele bijsturingen en optimalisaties nodig om de toren op volle rendement te laten draaien. “Om de maximale capaciteit en stabiliteit verder te verbeteren, en een efficiëntere verwerking van de bietensnijdsels te waarborgen, zullen er na de campagne nieuwe snijmolens worden geïnstalleerd. Onze medewerkers hebben als team een uitstekende prestatie geleverd bij het beheren en monitoren van een dergelijke omvangrijke nieuwe procesinstallatie, die bijna gelijk staat aan een volledig nieuwe voorfabriek,” voegt Jan Ingels, Directeur Suikerfabrieken toe.

In Longchamps en Wanze draaiden de suikerfabrieken tot eind december aan een stabiele en hoge capaciteit. Nadien ontstonden er door de afnemende kwaliteit van de bieten, aangetast door de weersomstandigheden, proces en filtratieproblemen. Dankzij een gedegen opvolging en het plaatsen van extra filterapparatuur kon de continuïteit van de productie gegarandeerd worden.

INNOVATIE

De Tiense Suikerraffinaderij zit niet stil; zelfs tijdens de campagne werd er non-stop geïnvesteerd op het gebied van technologie en duurzaamheid. Zo draaiden de verpakkingsafdeling en logistiek deze campagne op volle capaciteit. De suikeraanvoer naar de verpakkingslijnen werd vervangen door pneumatische transporten die voldoen aan de hoogste hygiëne en kwaliteitsstandaarden. Daarnaast werd het proces voor de harde klontjes geoptimaliseerd met een nieuwe bulkflow technologie.

Naast de standaardonderhoudswerkzaamheden werden de grote infrastructuurwerkzaamheden, waaronder het nieuwe dak van het kristallisatiegebouw en  de nieuwe gevels van de opslagmagazijnen afgerond.  Bovendien zijn er in Tienen werkzaamheden gestart langs het bietenplein. “We zijn begonnen met het bouwen van een geluidsmuur. Het is voor ons van groot belang om rekening te houden met de buurtbewoners,”, aldus Jan Ingels, Directeur Suikerfabrieken.

“Duurzaamheid staat hoog in het vaandel bij ons bedrijf. Korte transportafstanden van de bieten (< 50 km), bevordering van biodiversiteit door de aanleg van bloemenstroken, waterdonaties aan land- en tuinbouw, en de recente aanschaf van e-power stoomketels voor aanzienlijke CO2-reductie zijn slechts enkele voorbeelden van de vele duurzame initiatieven die ons bedrijf onderneemt. De Tiense Suikerraffinaderij werkt momenteel verder aan een investeringsplan met focus op verdere verduurzaming voor de komende jaren”, besluit Directeur Ingels. – HCH